پاسخ شبههای با موضوع «پیادهروی اربعین، حرکت دینی یا سیاسی؟» از سوی حجت الاسلام رضا پوراسماعیل را در ادامه میخوانید.
* شبهه
پیادهروی اربعین یک حرکت دینی است یا سیاسی؟
بعضی این مسئله را مطرح میکنند که حضور در پیادهروی اربعین برای تقویت افکار سیاسی عدهای خاص است و میخواهند این پیادهروی پرشورتر برگزار شود تا به اهداف خودشان برسند؛ این راهپیمایی دینی نیست بلکه سیاسی است.
* جواب شبهه
برای پاسخ به این سوال باید اول بفهمیم که دین و سیاست چیست؟
دین، برنامه سعادت انسان است که بیانگر روش الهی زیستن میباشد تا انسان را به سعادت حقیقی در آخرت برساند.
سیاست به معنای دانش حکومت، تدبیر و مدیریت جامعه است.
حال با تطبیق این دو موضوع، این مسئله مطرح میشود که:
«آیا دین و سیاست میتوانند از هم جدا باشند»؟
«آیا میتوان دینی را فرض کرد که برای مدیریت انسان برنامهای نداشته باشد»؟
«آیا دین غیر سیاسی قابل تصور است»؟
وقتی میدانیم که بسیاری از احکام دینی ما بدون سیاست قابلیت اجرا ندارند، پس تحقق دین غیر سیاسی غیر ممکن است.
وقتی ماهیت پیادهروی اربعین را میبینیم، متوجه میشویم که منشأ و خاستگاه این پیادهروی یک عرق دینی است؛ یعنی برآمده از گزارههای دینی مثل زیارت، محبت اهل بیت، ثوابِ تلاش برای زیارت امام حسین (ع)؛ بنابراین به این نتیجه میرسیم که همین پیادهروی اربعین همانند تقویت جبهه محبان اهل بیت(ع) و انتقال پیام قیام امام حسین(ع) به جهانیان دارای پیامدهای سیاسی عظیمی است.
قیام امام حسین(ع) کاملا سیاسی بوده و ماهیتش این بود که فردی مثل یزید نباید در حاکمیت جامعه باشد.
از طرفی حرکت پیادهروی اربعین نباید سیاستزده شود، به این معنا که بخواهد اهداف خاص تفکرات یا سلایق خاص برخی از گروهها را به انواع مختلف ترویج دهد. از این جهت حاکمیت جمهوری اسلامی برای ترویج اموز دینی وظیفه دارد و در این راستا باید تلاش و هزینه کند.
بنابراین اگر نظام جمهوری اسلامی در راستای ترویج اربعین حرکت میکند، بخاطر این است که این کار وظیفه حاکمیت دینی است.
نظر شما